• Keine Ergebnisse gefunden

News-Screen Orthopädie Pieler-Bruha E

N/A
N/A
Protected

Academic year: 2022

Aktie "News-Screen Orthopädie Pieler-Bruha E"

Copied!
5
0
0

Wird geladen.... (Jetzt Volltext ansehen)

Volltext

(1)

P . b . b . G Z 0 2 Z 0 3 1 1 0 8 M , V e r l a g s p o s t a m t : 3 0 0 2 P u r k e r s d o r f , E r s c h e i n u n g s o r t : 3 0 0 3 G a b l i t z

Homepage:

www.kup.at/

mineralstoffwechsel

Online-Datenbank mit Autoren- und Stichwortsuche

P . b . b . G Z 0 2 Z 0 3 1 1 0 8 M , V e r l a g s p o s t a m t : 3 0 0 2 P u r k e r s d o r f , E r s c h e i n u n g s o r t : 3 0 0 3 G a b l i t z

Indexed in SCOPUS/EMBASE/Excerpta Medica www.kup.at/mineralstoffwechsel

Österreichische Gesellschaft für Orthopädie und Orthopädische Chirurgie

Österreichische Gesellschaft für Rheumatologie Offizielles Organ der

Österreichischen Gesellschaft zur Erforschung des Knochens und Mineralstoffwechsels

Member of the

News-Screen Orthopädie Pieler-Bruha E

Journal für Mineralstoffwechsel &

Muskuloskelettale Erkrankungen

2013; 20 (4), 168-169

(2)

Unsere Räucherkegel fertigen wir aus den feinsten Kräutern und Hölzern, vermischt mit dem wohlriechenden Harz der Schwarzföhre, ihrem »Pech«. Vieles sammeln wir wild in den Wiesen und Wäldern unseres Bio-Bauernhofes am Fuß der Hohen Wand, manches bauen wir eigens an. Für unsere Räucherkegel verwenden wir reine Holzkohle aus traditioneller österreichischer Köhlerei.

www.waldweihrauch.at

»Feines Räucherwerk

aus dem  «

» Eure Räucherkegel sind einfach wunderbar.

Bessere Räucherkegel als Eure sind mir nicht bekannt.«

– Wolf-Dieter Storl

yns

thetische

 Z u sOHNEätze

(3)

168 J MINER STOFFWECHS 2013; 20 (4)

News-Screen Orthopädie

E. Pieler-Bruha

Postoperative Occipital Neuralgia With and Without C2 Nerve Root Transection During Atlantoaxial Screw Fixation: A Post-Hoc Comparative Outcome Study of Prospectively Collected Data

Yeom JS, et al. Spine J 2013; 13: 786–95.

Abstract

Background: Although routine transection of the C2 nerve root during atlantoaxial segmental screw fixation has been recommended by some surgeons, it remains controversial and to our knowledge no comparative studies have been performed to determine whether transection or preserva- tion of the C2 nerve root affects patient-derived sensory outcomes. Purpose: The purpose of this study is to specifi- cally analyze patient-derived sensory outcomes over time in patients with intentional C2 nerve root transection dur- ing atlantoaxial segmental screw fixation compared with those without transection. Study design: This is a post-hoc comparative analysis of prospectively collected patient-de- rived outcome data. Patient sample: The sample consists of 24 consecutive patients who underwent intentional bilateral transection of the C2 nerve root during posterior atlantoax- ial segmental screw fixation (transection group) and subse- quent 41 consecutive patients without transection (preser- vation group). Outcome measures: A visual analog scale (VAS) score was used for occipital neuralgia as the primary outcome measure and VAS score for neck pain, neck dis- ability index score and Japanese Orthopedic Association score for cervical myelopathy and recovery rate, with bone union rate as the secondary outcome measure. Methods:

Patient-derived outcomes including change in VAS score for occipital neuralgia over time were statistically compared between the two groups. This study was not supported by any financial sources and there is no topic-specific conflict of interest related to the authors of this study. Results: Seven (29 %) of the 24 patients in the transection group experi- enced increased neuralgic pain at 1 month after surgery either because of newly developed occipital neuralgia or aggravation of preexisting occipital neuralgia. Four of the seven patients required almost daily medication even at the final follow-up (44 and 80 months). On the other hand, only four (10 %) of 41 patients in the preservation group had increased neuralgic pain at 1 month after surgery, and at

1 year, no patients had increased neuralgic pain. The dif- ference in the prevalence of increased neuralgic pain be- tween the two groups was statistically significant at all time points (3, 6, 12, and 24 months postoperatively) except at 1 month postoperatively. The intensity of neuralgic pain, which preoperatively had not been significantly different between the two groups, was significantly higher in the transection group at the final follow-up. Conclusions: C2 nerve root transection is not a benign procedure and, in our experi- ence, more than a quarter of the patients experience in-

creased neuralgic pain following C2 nerve root transection.

Because the prevalence and intensity of postoperative neu- ralgia was significantly higher with C2 nerve root transec- tion than with its preservation, we recommend against rou- tine C2 nerve root transection when performing atlantoaxial segmental screw fixation.

Kommentar

In dieser Studie aus Seoul wurde die Entstehung einer Okzipital- neuralgie postoperativ nach einer atlantoaxialen Schrauben- osteosynthese mit und ohne C2-Nervendurchtrennung unter- sucht. Postoperativ wurden 24 Patienten in die „Durchtrennungs- gruppe“ und 41 in die „Erhaltungsgruppe“ eingeteilt. Es wurden postoperativ Neuralgieschmerz, Nackenschmerz, Beweglich- keit, Funktion, zervikale Myelopathie und Knochenfusion un- tersucht. Signifikant niedriger waren in der „Erhaltungsgruppe“

die Werte der Okzipitalneuralgieentstehung sowie die Intensi- tät von neuralgischen Okzipitalschmerzen.

Relevanz für die Praxis

Bei einer atlantoaxialen Schraubenfusion sollte eine Durch- trennung des C2-Nervs wenn möglich vermieden werden.

 

A Multicentre, Randomized, Placebo- and Active-Controlled Trial Comparing the Efficacy and Safety of Topical Ketoprofen in Transfersome Gel (IDEA-033) with Ketoprofen-Free Vehicle (TDT 064) and Oral Celecoxib for Knee Pain Associated with Osteoarthritis

Conaghan PG, et al. Rheumatology (Oxford) 2013; 52: 1303–12.

Abstract

Objective: To assess the efficacy and safety of 12-week treat- ment with ketoprofen in ultradeformable phospholipid ves- icles in patients with OA knee pain and to compare the effi- cacy with that of ketoprofen-free vehicle and celecoxib.

Methods: A multicentre, double-blind controlled study in which patients with knee OA and moderate pain were randomized to one of the six arms: topical ketoprofen 50 or 100 mg in ultradeformable vesicles (IDEA-033), 2.2 or 4.4 g ketopro- fen-free vehicle (TDT 064), oral celecoxib 100 mg or match- ing oral placebo, all bd. The primary outcome was change from baseline in the WOMAC pain subscale at week 12.

Results: A total of 1395 patients received treatment. Base- line mean WOMAC pain scores ranged from 4.7 to 4.8 across groups. The mean reduction in WOMAC pain score at week 12 was –1.9 (–40.8 %) for ketoprofen 50 mg, –1.9 (–40.9 %) for ketoprofen 100 mg, –1.9 (–39.8 %) for 2.2 g TDT 064, –1.8 (–37.8 %) for 4.4 g TDT 064, –1.9 (–40.4 %) for celecoxib

For personal use only. Not to be reproduced without permission of Krause & Pachernegg GmbH.

(4)

J MINER STOFFWECHS 2013; 20 (4) 169 News-Screen Orthopädie

and –1.4 (–29.3 %) for oral placebo. IDEA-033 was not sta- tistically superior to TDT 064. All topical treatments were statistically superior to oral placebo and non-inferior to celecoxib. The most frequent types of treatment-related ad- verse events reported were gastrointestinal for oral (15.9 % for celecoxib) and dermal for topical applications (12.2 % for ketoprofen 100 mg). Conclusion: IDEA-033 was not superior to ketoprofen-free vehicle, but both formulations were superior to oral placebo and non-inferior to celecoxib in reducing OA knee pain.

Kommentar

In der Juliausgabe von Rheumatology fand sich diese Vergleichs- studie von dem neuen Transfersomegel (Flexiseq) gegen Trans- fersomegel mit Zusatz Ketoprofen gegen Ketoprofengel gegen Celecoxib per os. Nachdem das neue Transfersomegel sich als überlegen zu Celecoxib per os herausgestellt hatte, sollte un- tersucht werden, ob die Kombination der transformierbaren Phospholipide mit Ketoprofen noch wirksamer ist. Es wurden 1395 Probanden mit Ketoprofengel, Transfersomegel plus Ketoprofen, Trasfersomegel, Celecoxob 100 mg per os oder Placebo behandelt. Es zeigte sich eine Überlegenheit gegen- über Placebo von allen Therapeutika, es konnte jedoch keine Verbesserung der Wirksamkeit des Transfersomegels mit oder ohne Ketoprofen gefunden werden. Alle lokalen Therapeutika waren wirksamer als Celecoxib per os, jedoch nicht signifi- kant. Es wurden aber bei Celecoxib signifikant mehr Magen- Darm-Probleme angegeben.

Relevanz für die Praxis

Bei der konservativen Therapie der Osteoarthrose am Knie- gelenk bringt ein Ketoprofenzusatz zu dem lokal applizier- baren Transfersomegel keine verbesserte Wirksamkeit. Auf- grund von Magen-Darm-Problemen bei oralem Celecoxib ist das topische Transfersomegel zu bevorzugen.

 

  A Systematic Review and Meta-Regres- sion of Mobile-Bearing Versus Fixed- Bearing Total Knee Replacement in 41 Studies

van der Voort P, et al. Bone Joint J 2013; 95-B: 1209–16.

Abstract

Mobile-bearing (MB) total knee replacement (TKR) was introduced to reduce the risk of aseptic loosening and wear

of polyethylene inserts. However, no consistent clinical ad- vantages of mobile- over fixed-bearing (FB) TKR have been found. In this study we evaluated whether mobile bearings have an advantage over fixed bearings with regard to revi- sion rates and clinical outcome scores. Furthermore, we determined which modifying variables affected the outcome.

A systematic search of the literature was conducted to col- lect clinical trials comparing MB and FB in primary TKR.

The primary outcomes were revision rates for any reason, aseptic loosening and wear. Secondary outcomes included range of movement, Knee Society score (KSS), Oxford knee score (OKS), Short-Form 12 (SF-12) score and radiologi- cal parameters. Meta-regression techniques were used to explore factors modifying the observed effect.

Our search yielded 1827 publications, of which 41 studies met our inclusion criteria, comprising over 6000 TKRs.

Meta-analyses showed no clinically relevant differences in terms of revision rates, clinical outcome scores or patient- reported outcome measures between MB and FB TKRs. It appears that theoretical assumptions of superiority of MB over FB TKR are not borne out in clinical practice.

Kommentar

In diesem niederländischen Review wurden die Ergebnisse nach Knietotalendoprothesen mit „Mobile-bearing“-Plateaus versus

„Fixed-bearing“-Plateaus verglichen. Die rotierenden Plateaus sollen ja das Risiko einer Lockerung herabsetzen. Es wurden Revisionsraten und klinisches Ergebnis in 41 aus 1827 Studien nachuntersucht. Insgesamt konnten > 6000 Knietotalendopro- thesen nachuntersucht werden. Es zeigte sich kein Unterschied zwischen den beiden Totalendoprothesentypen.

Relevanz für die Praxis

In dieser weiteren Reviewarbeit konnte erneut aufgezeigt werden, dass es keinen Unterschied im Ergebnis nach Knie- totalendoprothese mit dem teureren „Mobile-bearing“-Sys- tem und dem „Fixed-bearing“-Plateau gibt.

Korrespondenzadresse:

Dr. Elisabeth Pieler-Bruha

OA an der Abteilung für interdisziplinäre Schmerztherapie Hartmannspital

A-1050 Wien, Nikolsdorfer Gasse 32–36 E-Mail: [email protected]

(5)

Mitteilungen aus der Redaktion

Haftungsausschluss

Die in unseren Webseiten publizierten Informationen richten sich ausschließlich an geprüfte und autorisierte medizinische Berufsgruppen und entbinden nicht von der ärztlichen Sorg- faltspflicht sowie von einer ausführlichen Patientenaufklärung über therapeutische Optionen und deren Wirkungen bzw. Nebenwirkungen. Die entsprechenden Angaben werden von den Autoren mit der größten Sorgfalt recherchiert und zusammengestellt. Die angegebenen Do- sierungen sind im Einzelfall anhand der Fachinformationen zu überprüfen. Weder die Autoren, noch die tragenden Gesellschaften noch der Verlag übernehmen irgendwelche Haftungsan- sprüche.

Bitte beachten Sie auch diese Seiten:

Impressum Disclaimers & Copyright Datenschutzerklärung

e-Journal-Abo

Beziehen Sie die elektronischen Ausgaben dieser Zeitschrift hier.

Die Lieferung umfasst 4–5 Ausgaben pro Jahr zzgl. allfälliger Sonderhefte.

Unsere e-Journale stehen als PDF-Datei zur Verfügung und sind auf den meisten der markt- üblichen e-Book-Readern, Tablets sowie auf iPad funktionsfähig.

  Bestellung e-Journal-Abo

Besuchen Sie unsere

zeitschriftenübergreifende Datenbank

 Bilddatenbank  Artikeldatenbank  Fallberichte

Referenzen

ÄHNLICHE DOKUMENTE

The pur- pose of this study was to compare operative characteristics and early outcomes of patients undergoing total knee arthroplasty af- ter ACL reconstruction with those of

The aim of this study was to examine the rates of breast cancer re- currence in patients with immune-mediated disease and treat- ed breast cancer who received therapy

Purpose: In the pre- sent study, we aimed to verify the known risk factors of ASD, such as body mass index (BMI), preoperative adjacent facet joint degeneration, and

At 8 and 12 weeks, the vertebral collapse rate and local kyphotic angle in the Daily group were sig- nifi cantly lower than in the RIS and Control groups (p < 0.01 and p

 Prospective Study of Superior Cluneal Nerve Disorder as a Potential Cause of Low Back Pain and Leg Symptoms.. Kuniya H,

Methods: We retrospectively identifi ed nineteen patients (mean age, fi fty-nine years; range, forty-four to seventy-three years) at one institution who presented with

Results: Advantages were seen for sur- gery in intent-to-treat analyses for the randomized cohort for all primary and secondary outcomes other than work status; however,

If patients with cervical nerve root compression were compared to controls and patients with shoulder dis- eases, the test had sensitivity of 0.96 and specificity from 0.91 to